ODCINEK 60. Kolej w Ligocie – część 8

Peron dworcowy w Ligocie. Fot. J. Dańda. Koniec lat 40. lub początek lat 50. XX w. Ze zbioru
Muzeum Historii Katowic. Zdjęcie pochodzi z albumu Grzegorza Płonki „Ligota i Panewniki na starych
pocztówkach i fotografiach”.

W latach 50 XX wieku na stacji wzniesiono nowy budynek ekspedycji towarowej, w stosunku do poprzedniego przesunięty bardziej na południe. Ułożono również bocznicę do „Centrostalu”, następnie wzdłuż ul. Kolejowej przedłużoną po ul. T. Kościuszki. Od zachodniej strony stacji dobudowano dwa ślepe tory stacyjne sięgające ul. Zadole i podstacji zasilania trakcji elektrycznej oraz bocznicę do polowej wytwórni elementów płytowych przy ul. Zielonogórskiej. Wreszcie w latach 70 dokonano niezbyt szczęśliwej przebudowy budynku dworcowego. W tym czasie ruch towarowy z Katowic przeniesiono na obwodnicę południową i nową stację towarową Muchowiec, z którą Ligota otrzymała połączenie przez Ochojec. Ruch towarowy przeniósł się do Muchowca, na skutek czego węzeł ligocki zaczął tracić na znaczeniu. Od lat 90 XX wieku datuje się przyspieszona likwidacja tzw. nierentownych przewozów i linii. W związku z czym zaprzestano ruchu pasażerskiego na linii z Ligoty do Gliwic i Tychów przez Murcki. Z licznych kiedyś bocznic zakładowych w użytkowaniu pozostają tylko dwie: kopalni „Wujek” i „Centrostalu”.  Wyburzono również stuletni budynek b. Odcinka Drogowego P.K.P. przy tunelu. 

Jan i Stanisław Witaszkowie

Skip to content